Investovala jsem do reklamy přes 200 000 Kč a neměla jsem jediný prodej!
Situace, za které se setkávám s podnikateli, nebo spíše za které mne oslovují, nastane většinou v okamžiku, kdy se cítí, že jsou na dně a potřebují se od něho odrazit. Jde o pocit, kdy vnitřně cítí, že je něco špatně, a neumějí to pojmenovat.
Dnešní doba je pro malé a střední podnikatele mnohem náročnější, než byla v "devadesátkách". Proč? Tenkrát byl trh nenasycený a kdo měl produkt a kuráž, mohl úspěšně podnikat. Dnes je trh nasycen a podnikatelé se musejí více zaměřit na péči o zákazníky a vlastní jedinečnost pro svou komunitu klientů. Dalším faktorem je stále složitější a náročnější podnikatelské prostředí a také nové technologie, které se velmi rychle vyvíjejí. Bez online marketingu se většina podnikatelů prakticky neobejde. Proč zde zmiňuji malé a střední podnikatele? Protože jejich podnikání ještě nedosahuje takové hrubé marže, aby si mohli najmout vlastní zaměstnance na všechny oblasti, a musí se proto snažit vše "driblovat" sami, případně si najmout externí partnery. Pak samozřejmě vyvstává otázka, jak poznáme, že jsme si vybrali dobře a že naše očekávání budou splněna. A tím se dostáváme k našemu příběhu.
Naše podnikatelka podniká v oblasti služeb a poradenství již od 90. let. Je to uznávaná odbornice ve svém oboru a velice schopná a dynamická žena, které si velice vážím. Konkurence na trhu roste, a proto se i ona rozhodla pro zapojení online reklamy a využití služeb agentury. Agenturu vybírala se svým synem a vybrali dle jejich pocitu a referencí tu nejlepší na Brněnsku. Majitel jim namaloval krásnou vizi růstu obchodů v následujících letech, získal si důvěru klientky a podepsal smlouvu o externí spolupráci s měsíčním paušálem.
Mezi agenturou a klientkou probíhala komunikace k fotografiím a textům pro reklamu. Uběhl první měsíc, druhý a klientka začala být nervózní. Platila, ale prodeje nebyly nikde vidět. Byla zvyklá na sledování využití kapacit svých zaměstnanců, proto si to samé vyžádala i od agentury. Seznam obdržela, ale byl plný cizích slov, pod kterými si neuměla nic představit. Ostatně je to logické - ona je odborníkem na něco úplně jiného. A v tomto momentu jsme se setkaly. Poprosila mne, zda bych jí nepomohla odhalit, jak to s prací agentury vlastně vypadá. Zda je na správné cestě.
Připravili jsme strategii v duchu hesla "Co neměřím, neřídím"
Nejsem odborník na detailní implementaci online nástrojů, ale vždy jsem vytvářela strategie a řídila týmy v duchu svého oblíbeného hesla "CO NEMĚŘÍM, NEŘÍDÍM".
Na jedné schůzce jsem s klientkou prošla, jak byl s agenturou dohodnutý cíl (samozřejmě měřitelný). Jaké fáze postupu a výstupy si vzájemně dohodli. Jak měli nastavené nezávislé měření v Google Analytics, aby její syn nezávisle na agentuře mohl sledovat výsledky návštěvnosti a prodejů vyplývající z práce agentury. Jaké je její očekávání návratnosti investice. Nic z toho agentura neměla s klientkou dohodnuté. Dohodnutá byla pouze paušální platba a vize čísel za 2 roky.
Na další schůzce jsme společně připravily výše uvedené a sjednaly si schůzku s agenturou. Bohužel představa agentury o nutných krocích a výši investice, než budou vidět první výsledky, se značně lišila od očekávaní klientky, a tak byla spolupráce ukončena. Přístup a řešení agentury mohl vyhovovat velkému korporátu, ale ne mé klientce.
Klientka si našla jinou agenturu, se kterou jsme hned na začátku společně definovali očekávání a fáze spolupráce a pravidelný reporting.
Někdo si může říct, že klientka udělala chybu, že si vše nenastavila hned na začátku. Ale ona nemohla. Pokud neznáte základní principy online prostředí, tak Vás každý opije rohlíkem. A musíte si také umět spočítat, zda je Vaše očekávání reálné. Klientka je špičková odbornice, ale v úplně jiné oblasti.
Online marketing je věda, která má více faktorů úspěchu - a ne vše záleží na agentuře. I proto je důležité si vše na začátku uvědomit, komunikovat s agenturou a nastavit spolupráci do jednotlivých fází.
Pokud se někdy cítíte jako má klientka, nabízím Vám konzultaci ZDARMA a uvidíme, zda Vám mohu také pomoci. Zavolejte. Ráda Vám pomohu. Ušetříte desetitisíce.
Stačí vyplnit formulář níže.